۰۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۸
کد خبر: ۵۹۸۶۱۷
معاون اول رییس جمهور:

آمریکا برای فروپاشی اقتصاد ایران مصمم است | دانشگاهیان به دولت کمک کنند

آمریکا برای فروپاشی اقتصاد ایران مصمم است | دانشگاهیان به دولت کمک کنند
معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه آمریکایی‌ها برای ایجاد بحران و فروپاشی اقتصادی در ایران مصمم هستند، خواستار کمک دانشگاهیان به دولت شد.

به گزارش خبرگزاری رسا، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در آیین بزرگداشت یکصدمین سالگرد تأسیس دانشگاه خوارزمی که در تالار ابوریحان این دانشگاه برگزار شد، با اشاره به اینکه بر اساس مستندات مراکز رسمی و بین‌المللی عملکرد ما در حوزه پیشرفت ‌های علمی در دو دهه اخیر قابل قبول بوده است و دستاوردهای علمی خوبی را کسب کرده‌ایم، بیان کرد: باید قدردان اساتیدی باشیم که سال‌ها در دانشگاه‌ های ما استعداد جوان ایرانی را پرورش دادند و دستاورد امروز ما مرهون تلاش آن‌هاست.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه عصر حاضر دوران اوج تحولات علم و فناوری است، اظهار کرد: امروز فناوری در چنگ جوانان ماست اما باید مراقب باشیم تا از حرکت پرشتاب علمی عقب نمانیم و با همین شتاب بلکه بیشتر مسیر رشد علمی را بپیمائیم. اگر به توسعه پایدار همه جانبه فکر کنیم و استقلال و بقای نظام و انقلاب را بخواهیم، این امر تنها با زنده بودن دانشگاه‌ها در همه زمینه‌ها محقق خواهد شد و نقش‌آفرینی دانشگاه‌ها در تحقق این هدف حرف اول را می‌زند.

جهانگیری با بیان اینکه استعدادهای بسیاری در کشور داریم، اظهار داشت: نباید تصور کنیم که ذخایر نفت و گاز بزرگترین سرمایه ملی ماست، بلکه مهمترین سرمایه که تولید ثروت نیز برای کشور خواهد داشت و ما را به شکوفایی می‌رساند، سرمایه انسانی است.

معاون اول رئیس جمهور با تأکید بر اینکه باید از سرمایه‌های انسانی نهایت استفاده را ببریم تا نیاز‌های کشور در داخل تأمین شود، افزود: منابع مالی و اراده سیاسی در بالاترین سطح کشور باید کمک کند تا به سوی توسعه هرچه بیشتر علم و فناوری حرکت کنیم که این امر بدون شک جهش بزرگتری را برای ما رقم خواهد زد.

وی گفت: دانشگاه باید نهادی مستقل باشد که پاسخگوی نیازهای کشور است و مشمول توجه دولت و مجلس قرار گیرد و در حوزه های اجتماعی و سیاسی زمینه را برای برخورد اندیشه‌ها و فضای گفت‌و‌گو فراهم کند. نیروهای فعال در دانشگاه باید احساس کنند در این مجموعه آزاد هستند.

جهانگیری بزرگداشت دانشگاه خوارزمی را فرصت مناسبی برای آسیب‌شناسی حرکت علمی دانشگاه‌ها دانست و بیان کرد: طی این برنامه‌ها می‌توان برای آینده بلندمدت کشور برنامه‌ریزی کرد؛ نگاه به گذشته و بازخوانی مسائل تاریخی ایران می‌تواند به تقویت فعالیت‌های علمی کمک کند.

وی با اشاره به اینکه یونسکو کشور ایران را دارای قدیمی‌ترین دانشگاه می‌داند، اظهار کرد: اینکه دانشگاه جندی شاپور افتخار جهان است، یک نقطه قوت برای هویت علمی کشور به شمار می‌آید.

جهانگیری با بیان اینکه باید به دوراندیشی مدیران عالمی همچون امیرکبیر دقت و توجه نظر داشته باشیم و از تاریخ درس بگیریم، ادامه داد: لازم است به معیشت معلمان به طور جدی بپردازیم و توسعه آموزش را جدی بگیریم؛ شکوفایی و توسعه علم در کل جهان تنها با توجه به مسائل آموزشی محقق خواهد شد.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه مراکز آموزش عالی کشور باید بیش از پیش به رشد و پیشرفت کشور کمک کنند، تاکید کرد: دانشگاه‌ها باید جهت‌گیری‌ نیاز‌های کشور در آینده را بسنجند و خود را تجهیز کنند و سیاست‌های خود مطابق نیاز کشور تعریف کنند.

وی با اشاره به شرایط فعلی کشور و تنگناهای امروز گفت: آمریکایی ها مصمم هستند به اقدامات خود علیه ملت ایران ادامه دهند تا کشور را با بحرانی جدی روبرو کرده و به تعبیر خودشان فروپاشی اقتصادی در ایران بوجود آورند.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: اگر بتوانیم این دوره را مدیریت کنیم قادر خواهیم بود از بسیاری از مشکلات دیگر نیز عبور کنیم؛ به همین دلیل رسالتی که بر دوش نخبگان و دانشگاهیان کشور وجود دارد این است که در این شرایط خطیر به دولت کمک کنند.

وی در پایان افزود: براساس نتایج پایش اخیری که در کشور انجام شد، هنوز دانشگاه و مدرسه در میان مردم به عنوان مراکزی هستند که مردم به آنها اعتماد دارند و این یعنی دانشگاه ها و مدارس و در این میان دانشگاه خوارزمی با پیشینه صد ساله، رسالت مهمی برای تقویت سرمایه اجتماعی کشور بر دوش دارند.

عباس قاسم پور
منبع: فارس
ارسال نظرات